Lai veidotu jaunu dabiskās pļavas produktu zīmolu, kas kļūtu par sadarbības un atbalsta mehānismu uzņēmējdarbībai ar augstu pievienoto dabas vērtību, kā arī radītu jaunu tirgus instrumentu vērtīgo un strauji izzūdošo dabisko pļavu saglabāšanai Latvijā, pļavu īpašnieki līdz 31.martam aicināti pieteikt savas pļavas.
Pieteikšanās pirmajā posmā aicinām pļavu saimniekus aizpildīt pieteikuma anketu: https://ej.uz/dabiskasplavasprodukts un iesūtīt uz epastu: plavasprodukts@ldf.lv.
Zīmola izveidi, projekta LIFE-IP LatViaNature ietvaros sāk Latvijas Dabas fonds (LDF), sadarbībā ar Latvijas Lauku konsultāciju un izglītības centru (LLKC).
Nellija Tinusa, LLKC projektu vadītāja: “Zīmola izveidei būtiski nodrošināt iespējami plašu produkcijas ieguvi no dabiskajām pļavām dažādos valsts reģionos, ko palīdzēs īstenot LLKC biroju plašais pārklājums. LLKC iesaistīsies arī pļavas produktu zīmola kritēriju izstrādē, lai radītu pārskatāmu un uzticamu instrumentu produkcijas uzticamības veicināšanai, izglītos pļavu saimniekus par tādām tēmām kā dabisko zālāju apsaimniekošanas labā prakse, kvalitatīvas produkcijas ražošana un saražotās produkcijas virzīšana tirgū.”
Pļavas produktu zīmola marķējums būs kā papildus atpazīstamības zīme tiem produktiem, kuri ražoti dabisko zālāju bioloģiskās daudzveidības saglabāšanas nolūkā. Dabas fonds un LLKC sadarbosies jaunā zīmola popularizēšanā arī pasākuma “Novada Garšas” ietvaros. Kā nozīmīgs sadarbības aspekts minams arī mazo grantu konkurss, kas tiks rīkots, lai motivētu pļavas apsaimniekotājus pieteikties jaunu, inovatīvu pļavas produktus izveidei.
Andrejs Briedis, LDF padomes priekšsēdētājs: “Dabiskās pļavas ir viens no Latvijas dabas dārgumiem, kas strauji izzūd – tās saglabājušās vien 0,7% Latvijas teritorijas. Taču labā ziņa ir tā, ka dabisko pļavu saglabāšanu var veicināt, saimniekojot un ražojot produktus, kas nāk no pļavām. Un te arī ir vieta topošajam zīmolam – ar to vēlamies gan motivēt zemes īpašniekus, gan dot patērētājiem iespēju iegūt kvalitatīvus produktus, kuru patēriņš palīdz dabai.”
Ar augstu dabas vērtību un kvalitāti saistīta produkta marķējuma lietojums Latvijā būs jauna pieeja, kāda līdz šim bioloģiskās daudzveidības saglabāšanā nav praktizēta. Zīmolu paredzēts izstrādāt līdz 2024. gada sākumam un patērētāji ar to varēs iepazīties ”Pļava ienāk tirgū” aktivitātēs.
Jaunajam zīmolam aicināti pieteikties zālāju īpašnieki un apsaimniekotāji, fiziskas un juridiskas personas, kuru apsaimniekojamo zemes platību pilnībā aizņem dabiskie zālāji, tie ir vien neliela daļa vai, - zālājiem ir potenciāls kļūt par dabiskajiem zālājiem, zālāji atrodas Natura 2000 teritorijās vai ārpus tām. Pieteikties aicināti arī pļavu saimnieki, kuri jau ražo produktus vai, kuri vēlētos sākt ražot pļavas produktus.
Kādi būs dabisko pļavu saimnieku ieguvumi?
Latvijas Dabas fonds nodrošinās:
Dabiskās pļavas ir Eiropas Savienības un Latvijas apdraudētākās dzīvotnes. Šobrīd dabiskās pļavas Latvijā klāj vien 0,7% valsts teritorijas, tāpēc, lai tās saglabātu un tās pastāvētu, ir nepieciešama apsaimniekošana – pļaujot vai noganot. Dabiskajās pļavās mājo izcila dabas daudzveidība – vienā kvadrātmetrā var būt pat līdz 50 dažādām augu sugām. Pļavas arī sniedz plašu ekosistēmu pakalpojumu klāstu un ir Latvijai raksturīgās kultūrainavas daļa.
Baltijā vadošais olu un olu produktu ražošanas uzņēmums Balticovo, investēj...
LAD aicina iesniegt pieteikumus divos atbalsta pasākumos "Galīga zvejas dar...
Valdība, 29. aprīlī, apstiprināja izmaiņas ES mēslošanas līdzekļu ar CE zīm...
No šā gada 15. maija lauksaimnieki var iesniegt projektu pieteikumus divās ...